donderdag 15 augustus 2013

Kijk terug om vooruit te komen.



Soms heb je van die keerpunten in je leven dat je gaat nadenken over hoe verder.
Of het komt door verandering van baan, verhuizing, geboorte kind, je 30ste-40ste-50ste enz. verjaardag. Door een burn-out of ziekte.
Zo'n punt waarop je denkt, is dit het nou en wil ik zo nog eens 30 jaar verder. Je kijkt terug om vooruit te komen.

Al vanaf heel jong hebben we ons rollen en patronen eigen gemaakt waarvan we zeggen: "Ja, dat is wie ik ben".  Maar wie is die ik dan? Weet je dat? Ik noem het de automatische piloot. De alles beslissende kapitein op het schip. Bestuurd door je gedachten (hoofd). Niet vanuit het gevoel (hart).

Als je vanuit die automatische piloot hetzelfde blijft reageren op alles en iedereen, gewoon omdat jij gewoon bent wie jij bent, verwacht dan niet dat de aankomende 30 jaar gezelliger,leuker, mooier, gelukkiger gaan worden.

Je kunt altijd de keuze maken om de automatische piloot te ontslaan. Dat mag je op elk moment besluiten om te doen. Verwacht niet dat het zonder slag op stoot zal gaan. Het doorbreken van vastgeroeste patronen en vervangen door een nieuwe manier van zijn, gaat niet als vanzelf. Maar gelukkig mag je elk moment weer opnieuw beginnen.

Kijk alleen terug om vooruit te komen. Ga je rollen en patronen eens bekijken als je in stilte bent met jezelf. Bekijk eens wie jij bent als je bij je ouders bent, welke rol je aanneemt als je op het voetbalveld bent, op je werk, in de kroeg, bij een vriend(in). Herhalen de patronen zich? Wat herken je? Wat werkt niet meer voor je en kun je achter je laten. Je besluit om het anders te gaan doen.


Tip: Maak een afspraak met jezelf. Noteer in je agenda dat je dan even stil gaat zitten met jezelf. Geen boek, geen tv. Even helemaal niks. De volgende oefening zou je dan kunnen doen. Een minuutje is al prima. Kijk maar wat goed voelt.

Oefening:
Merk je ademhaling op. Je hoeft hier niets aan te veranderen. Hoe je zit? Voel je hoe je voeten de grond raken, je rug tegen de leuning van de stoel? Wat merk je op? Wat komt er binnen via je zintuigen? Even aandacht voor jezelf. Gewoon zijn.  

Komen er gedachten binnen dan is dat waarschijnlijk je automatische piloot die het niet eens is met zijn ontslag. Laat 'm maar. Daar heb je geen aandacht voor. Keer weer terug naar je ademhaling en herhaal dit.


Als je deze oefening vaker gaat doen, ga je waarschijnlijk die automatische piloot (je gedachten) vaker ontmoeten. Merk ze op en maak onderscheid tussen helpende gedachten en niet helpende gedachten. Je besluit om niet met al deze gedachten aan de slag te willen. Door ze te leren herkennen, weet je met welke je vooruit kan.

Probeer niet alles tegelijk te veranderen. Als je 10 hengeltjes in een vijver hebt hangen en je heb aan 5 hengels een vis kun je ze nooit tegelijk uit het water halen en vang je waarschijnlijk helemaal niks. Concentreer je op 1 hengel. Zeker weten dat je uiteindelijk die vis vangt.


Fijne dag (dat) vandaag!










Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen