maandag 6 mei 2013

Zeg ja tegen jezelf!



Na het lezen van mijn vorige blog stel je jezelf nu vast de vraag: "Hoe moet ik een begin maken met voelen, hoe doe ik dat?''  (Mijn vorige blog niet gelezen dan kan dat alsnog hier http://www.metaandacht.blogspot.nl/2013/05/begin-maar-met-voelen.html)

Weet je waardoor het komt dat je nu je denken kiest voor je voelen?
Misschien ben je eerder gekwetst toen je vanuit je gevoel handelde? Heb je ervaringen waaruit blijkt dat het beter is om je aan te passen? Denk je dat je op deze manier beter geaccepteerd wordt?
Heb je je aangepast en laat jij je denken je gevoel gelijk knock-out slaan? Misschien besef je niet eens dat je vaker beslissingen maakt vanuit je denken dan je voelen. Omdat je het verschil niet opmerkt.


Soms lijkt het ook allemaal veel gemakkelijker. Ons denken verkiezen boven het gevoel. Als ik nou maar dat doe, dan is iedereen blij en dan is er geen gezeur. Iedereen blij. Behalve jij. Je denken zet je voelen aan de kant omdat je denkt dat dat een betere uitkomst geeft. Maar voor wie? Niet voor jou! Is er nog ruimte om gewoon JIJ (IK) te zijn. Wat voel je op dat moment of daarna, als je doet wat je denkt en niet wat je voelt...?


 

Wie ben jij? Stel je zelf de vraag: Wie ben ik! Ben ik nog wel authentiek aan mezelf op deze manier?

Om te beginnen met voelen is het belangrijk dat je Ja zegt tegen jezelf. Zeg geen ja tegen anderen als je dan nee zegt tegen jezelf. Voel de gedachten opkomen. Leer te herkennen of je voelt of denkt, wat helpende en niet helpende gedachten zijn door ze te benoemen. Spreek uit: Ik heb de gedachte dat......Ik voel dat.........

Zodra je je gedachten hardop uitspreekt kunnen ze in je hoofd niet groter worden (we hebben nog al de neiging om in ons hoofd aan de slag te gaan met onze niet helpende gedachten en voor dat je het weet is die mug echt een olifant geworden). Bepaal dan of ze voor jou een helpende gedachte is of niet. Misschien vind je het fijn om het op te schrijven. Door op papier gedachten (later) terug te lezen merk je soms beter op of het helpend is of niet. Doe dit ook met je gevoelens. Je bent je dan bewust van je gedachten en gevoelens en kunt hierin onderscheid maken zodat je later bewuster een keuze kunt maken naar welke van de 2 je wilt luisteren.

Als je jezelf niet los kunt maken van je gedachten kun je even een momentje voor jezelf nemen. Zoiets als een minuutje zou al genoeg kunnen zijn. Dit kan ook helpen als je ligt te piekeren voor het slapen gaan. Stop waar je mee bezig bent en ga even gemakkelijk zitten of liggen. Besef waar je bent. Laat alles even achter je waar je mee bezig was. Concentreer je op je ademhaling. Je hoeft er niets aan te veranderen. Gedachten die je voelt opkomen daar hoef je niets mee te doen. Je merkt ze gewoon op. Je hoeft er niet mee aan de slag. Wat kun je nog meer voelen in je lichaam? Wat merk je op? Hoe voel je je?

Neem je voor JA te zeggen tegen jezelf. Jij bent belangrijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten